האם הרבלייף היא תוכנית פירמידה? או MLM?

הרבלייף קיימת כבר יותר מארבעה עשורים ואיכשהו, היא הצליחה להישאר מוצלחת ושנויה במחלוקת כאחד. יש לו גם זכויות התרברבות שכן משרד המשפטים האמריקאי, מינהל המזון והתרופות ווועדת הסחר הפדרלית חקרו את זה. כתוצאה מכך היא נאלצה לשלם מאות מיליוני דולרים בהתנחלויות.

בנוסף, וול סטריט אוהבת להמר נגד חברת התזונה המפורסמת, ומנסה לענות: מהי האמת על הרבלייף והאם היא תוכנית פירמידה? התוצאה היא שכל השונאים האלה לא מצליחים להפיל אותו. הרבלייף עדיין חי ובועט. למעשה, לדברי המנכ"ל החדש שלה, החברה אפילו מצליחה למדי בימים אלה. אז איך הגיעה החברה השנויה במחלוקת הזו עד כה? בואו לגלות, אבל לפני שנצלול לתוך ההיסטוריה של הרבלייף, חשוב לענות על שאלה אחת.

האם שיווק רב-שכבתי זהה לתכנית פירמידה?

כדי לענות על שאלה זו, עלינו להבין כיצד זה עובד. בתור התחלה, הרבלייף היא חברת תזונה ואורח חיים. היא מוכרת שייקים מחליפי ארוחה, חלבונים ותוספי מזון אחרים לניהול משקל או שיפור ספורט. זו חברת מכירה ישירה; המוצרים נמכרים רק דרך מפיצים ולא בחנויות. הוא מקדם לכאורה אורח חיים בריא ושיפור עצמי. החברה מסתמכת גם על שמות גדולים בעולם הספורט, כמו כריסטיאנו רונאלדו ודיוויד בקהאם בזמנו.

ההרפתקה לא נגמרת שם. בנוסף לקחת את השייקים, החברה מעניקה לקונים הזדמנות עסקית אפשרית. כאן זה מסתבך. ההבטחה של הרבלייף תמיד הייתה שתוכל להגיע לעצמאות הכלכלית שלך כמפיץ. בקיצור, עם הרבלייף אתה מרוויח כסף טוב והופך לאדם בריא ומצליח.

הנחת היסוד היא פשוטה. אתה שולט במוצר ואז מציג אחרים לרשת שלך. בדרך זו, אתה הופך להיות מפקח ותוכל להמשיך לטפס במעלה הארגון, מכיוון שיש לך יותר מפיצים ברשת שלך. זו התיאוריה, ואם אתה עושה את זה נכון, אתה יכול לכאורה להרוויח הרבה כסף. אז, מנקודת מבט חיצונית, נראה שהרבלייף הוא עסק שיווקי רב רמות או MLM. זהו מודל עסקי שבו אתה מגייס אנשי מכירות שיצטרפו אליך בהפצת מוצר או שירות, ואתה מוציא עמלות מהמכירות שלהם. בנוסף, ב-Herbalife, אתה גם לוקח עמלות מהמגויסים של המפיצים שלך. זה האינטרס שלך שמי שקונה ממך את המוצר ימשיך למצוא מפיצים אחרים כדי לקבל את כל העמלות האלה.

עד לנקודה זו, הכל חוקי, אם כי זה דומה בצורה מביכה לתוכנית פירמידה לא חוקית. אז מה ההבדל? פירמידה היא עסק לא חוקי שמרוויח כסף מגיוס אנשים, גובה מהם עמלות קנייה.

אז, האם הרבלייף היא תוכנית MLM? הכל תלוי איך אתה רואה את זה. ההבדל בין MLM לבין ערכת פירמידה הוא שבתיאוריה אתה יכול להרוויח כסף ב-MLM בזמן שהאחרון לא ייצר הכנסה. זו הונאה ורק מנהלים זוכים לראות קצת בצק, כלומר באופן לא חוקי. מנהל תכנית פירמידה ייקח את הכסף מהעולים החדשים וישלם לעצמם ולכמה מהמפיצים הראשונים, כדי לשמור על החזית. לכן, בשני המקרים, גיוס הוא חיוני.

ההבדל העיקרי בין MLM לגיטימי לפירמידה לא חוקית יכול להיות איך הם מרוויחים את רוב הכסף שלהם ואתה יכול לקלוט את הריח מטקטיקת המכירה שלהם. אם החברה מתמקדת יותר בטקטיקות גיוס מאשר במכירות, ייתכן שמדובר במזימת פירמידה. זה לא חוקי כי זה בדרך כלל מוכר הזדמנות עסקית מבטיחה עם תשואות גבוהות בזמן קצר, כאשר, במציאות, רוב המשתתפים מפסידים כסף. מצד שני, אם העסק מתמקד במכירת סחורות או שירותים, ומפיק את רוב ההכנסות ממכירות אלו, כנראה שמדובר ב-MLM טוב.

כפי שאתה יכול לראות, בהסבר הזה בלבד, הקו יכול להיות דק. אז קשה להבחין בזה, אפילו לרשויות.

כמה זמן הרבלייף קיימת?

הרבלייף נוסדה בשנת 1980 על ידי מארק אר יוז, איש עסקים מקליפורניה. ילדותו הייתה בעייתית והוא נאבק בבעיות הרגשיות של אמו, השמנת יתר ושימוש בסמים במרשם. מגיל כה צעיר, הנושאים הללו סימנו אותו ולכן, עם הזמן, הוא נשבע לספק פתרונות לאחרים להתמודד עם אתגרים אלו.

בשנת 1985, הרבלייף הייתה בין החברות הפרטיות בארה"ב הצומחות ביותר. היא יצאה להנפקה ב-1986 כאשר המניה שלה החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק. יוז החזיק בסביבות 60% מהחברה, וב-1999 הוא כבר ניסה להפוך אותה לפרטית שוב. ובכל זאת, בעיות העבר שלו סירבו לעזוב אותו. למרות שהחברה פרחה, הוא נאבק. יוז נפטר במפתיע בשנת 2000, בגיל 44, ממנת יתר לכאורה של אלכוהול עם רמה רעילה של תרופות נוגדות דיכאון.

החברה נשארה ציבורית מאז. ניסיונותיו כשלו וניתן רק לתהות מדוע רצה להחזיר את הרבלייף למעמד פרטי. העולם גם חקר את הרבלייף, ובתחילת שנות ה-2000, ה-FDA הגיש תלונה רשמית על כמה כדורים ושייקים המכילים מוצרים שעלולים להזיק. בתגובה, הרבלייף נאלצה לנסח מחדש את המוצרים.

ה-FDA הוא לא הישות היחידה שחוקרת את הרבלייף, שכן האשמות על היותה מזימת פירמידה הופיעו גם כבר ב-1985. שלוש סוכנויות קליפורניות, כולל משרד התובע הכללי, הגישו תביעה לחייב את הרבלייף בטענות שווא לגבי מוצריה. מבנה מכירות רב-שכבתי בלתי חוקי. הכסף האמיתי היה מעורבות אחרים בהזדמנות העסקית, ולא כל כך במכירת המוצרים. כדי להשיג זאת היה מוכר להם את המוצר כדי להפיץ ולגבות עמלות עבור הדרכה או השתתפות באירועי אקסטרווגנזה עם גורואים של החברה.

פעם מפיצים היו חסרי רחמים לגבי גיוס עובדים. הם ימכרו את ההזדמנות העסקית החלומית, את ההבטחה לעזוב את העבודה שלך, להפוך לבוס של עצמך, ולמה לא? התעשר תוך זמן קצר. השג קל. או יותר כמו חתיכת שייק. הם אפילו ישקרו לגבי התכונות הרפואיות של המוצרים. כל דבר כדי לגרום לאנשים להירשם להזדמנות העסקית ולמכור חלק ממניות הרבלייף. יש אגדות על מפיצים שאוגרים מוצרים במוסכים שלהם, ואז מוכרים אותם לאחרים ומבקשים מהם לעשות את אותו הדבר.

הבעיה הייתה שמפיצים ברמת ההתחלה הגיעו רק לעתים רחוקות לרמת ההפצה הדרושה כדי להרוויח הכנסה הגונה. זה לא השתנה כבר שנים. הרוב מפסיד כסף, והמתגייסים מוחלפים במחזור חבטות אינסופי. בינתיים, אלו שבראש אוספים עמלות על כל מה שקורה מתחתיהם. לכן, הגיוס הנדרש כדי לקיים תוכנית כזו הוא תרגיל מסיבי ומשוכלל. הרבלייף הואשמה בכוונה לצרכנים פגיעים, כמו המהגרים הלטינים בארה"ב, שעשויים להיות מועדים לקנות את ההזדמנות העסקית להגשים את החלום האמריקאי. החברה מסתדרת מצוין במקומות כמו כלכלות מתפתחות באסיה-פסיפיק, אזור שבו המכירות נטו היו 1.24 מיליארד דולר ב-2019. יעדים רווחיים נוספים כוללים את אמריקה הלטינית וכמה מדינות באפריקה.

אז, האם הרבלייף היא תוכנית פירמידה? זו השאלה הגדולה

על הרשויות האמריקאיות כבר הוטל לקבוע אם הרבלייף היא תוכנית פירמידה או לא. לא מזמן, ב-2016, החליטה ועדת הסחר הפדרלית שזו לא פירמידה. ובכל זאת, הם גרמו לחברה לבנות מחדש לחלוטין את פעילותה העסקית בארה"ב, כחלק מהסדר. ההליך המשפטי כלל תשלום של 200 מיליון דולר מ-Herbalife כדי לפצות צרכנים שהוטעו להאמין שהם יכולים להרוויח כסף משמעותי ממכירת המוצרים בין 2009 ל-2015.

ה-FTC גם הכירה בכך שהמפיצים לא הרוויחו ממכירות מוצרים בפועל. שוב, היא פרסמה אזהרה, וביקשה מהרבלייף, פשוטו כמשמעו, "להתחיל לפעול באופן לגיטימי" לאחר שלושים ושש שנים. החברה לקחה את ההסדר כניצחון אז, והיא הצליחה לשמור על המים. אבל נראה שמאבקים משפטיים לא הסתיימו עבור הרבלייף.

לאחרונה, באוגוסט השנה, הסכימה החברה לשלם יותר מ-122 מיליון דולר, הפעם כדי לפתור חקירה של רשות ניירות ערך האמריקאית על כך שהחברה שיחדה פקידי ממשל סין כדי לקבל אישורים ולהגדיל את עסקיה של הרבלייף בסין. משרד המשפטים האמריקני הצהיר כי: "על ידי השתתפות בתוכנית של עשור לזיוף ספריה ורישומים שלה כדי להסתיר תשלומים מושחתים ופסולים אחרים לפקידים סיניים (…), הרבלייף הציגה מצג שווא של מידע חשוב שהומצא לרשות המשקיעים".

ישנם דיווחים עדכניים על בית משפט פדרלי במיאמי שפתח מחדש רק תובענה ייצוגית המבקשת פיצויים של יותר מ-140 מיליון דולר נגד 44 מפיצים מובילים. סיפורים כאלה לא מפסיקים להעלות שאלות בנוגע לעסק הרב-שכבתי של חברות כמו הרבלייף, אמוויי או אבון. בינתיים, ג'ון אגונובי, מנכ"ל הרבלייף הנוכחי, מצהיר כי יותר מחמישה מיליון שייקים נצרכים ברחבי העולם מדי יום וכי היא החברה מספר אחת להחלפת ארוחות.

אז נראה שרבלייף חיה בקצה החוקיות מאז ההתחלה. הם יכולים לומר שהם שילמו קרוב לחצי מיליארד דולר כדי ליישב את ההאשמות המשפטיות שהופנו נגדם עד כה ולהרים את הראש.

האם הרבלייף היא תוכנית פירמידה? או MLM?
תוכן עניינים